Yükselen Güzellik Harissa Tepesi- OUR LADY of LEBANON

2074

‘’Sana bir tepeden baktım Beyrut!’’ dediğim yerdeyim. Jounyeh koyuna hakim, Harissa Tepesi’ndeyim. Hemen başımı yukarı kaldırınca burada yer alan  Meryem Ana Kilisesi ve buranın sembolü haline gelen Meryem Ana heykeli ( Our Lady of Lebanon) yükseliyor.

Lübnan’da kaldığımız sürece Beyrut’un hemen kıyısında yaklaşık 30 km uzaklıkta yer alan güzel bir tatil kasabası havasında Harissa’da konaklıyoruz. Etrafı keşfetmeye de ilk buradan başlıyoruz. İlgimizi ilk önce hemen başımızı kaldırdığımızda tepede yükselen buraların simgesi haline gelen Meryem Ana heykeli çekiyor. 650 m. yüksekliğinde, biraz dik bir tepede yer alıyor. Buralara yükselmek için merkezde yer alan Jounieh teleferik istasyonundan aldığımız biletlerle her ne kadar 4 kişilik görünse de ancak iki kişinin sığabildiği minicik teleferiklerle çıkıyoruz. İlk başta biraz eski gibi görünse de oldukça rahat bir şekilde ilerliyoruz. Özellikle belli bir mesafe çıktıktan sonra her iki yanımızda yükselen binaların arasından oldukça samimi bir halde geçişimiz, binadaki yaşayanların alışık olduğu durum bizim henüz alışamadığımız bir hal alıyor. Bu halden ancak önümüze serili güzel manzarayla dağılıyoruz. Bütün dikkatimizi buraya yoğunlaştırıyoruz. Henüz bu sözleri erken söylediğimizi asıl yukarıya çıkınca anlıyoruz. Teleferiğin bitiminde ‘’oh, geldik!’’ diyemeden bu sefer fünikülere biniyoruz. Çıkmamız gereken birazcık yükseklik daha varmış. Yolculuğumuz diğerine göre her ne kadar kısa sürse de keyif aldığımızı hemen söylemeliyim.

Lübnanlı zenginlerden Brezilya’da yaşayan iş adamı tarafından 1904 yılında yaptırılan heykel daha sonra bulunduğu araziyle birlikte patriyarkal otoriteye devredilmiş. Deniz seviyesinden yaklaşık 650 metre yüksekte yer alan tepeye kurulan kilise sadece Hristiyanlar için değil,  dünyanın her tarafından gelen turistler içinde ilgi merkezi.

Burayı önemli kılan asıl nedene gelelim;

Meryem Ana Tapınağı, Lübnan’daki bir Marian tapınağı ve aynı zamanda hac bölgesiymiş. Tapınak, 1904 yılında kuruluşundan bu yana yönetimini Maronite Lübnan Misyonerleri Cemaatine emanet eden Maronite Patrikhanesi’ne de aitmiş. İsa’nın annesi Meryem’i onurlandıran dünyanın en önemli ve görkemli mabetlerinden de biriymiş. Tapınak, 15 tonluk büyük bir bronz heykelle vurgulanıyor. 8.5 m yüksekliğinde ve beş metre çapında olan Meryem Ana heykeli ellerini Beyrut’a doğru uzatıyor. Vatikan içinde oldukça önemli bir yere sahip olan Harissa, Meryem Ana Klisesi 1997 yılında Papa John Paul ‘ün görkemli bir törenle ziyaret edişiyle daha da önem kazanmış.

Bizim gibi ziyaretçileri çeken tarafı ise özellikle Beyrut’u tepeden seyretmek. Bana göre ise Harissa Tepesi’nin, dini bir mekan çok bütün şehre hakim bir konumunun olması daha ilgi çekiyor. Özellikle merdivenlerden yukarıya Meryem Ana heykeline çıkmak ve bütün şehri kuş bakışı seyretmek çok keyifli. Etrafta yer alan kafeler, hediyelik eşya dükkanları ile turistik bir çekim merkezine çoktan dönüşmüş bile. Bizim gibi havanın yumuşadığı dönemde gelirseniz manzaranın, gezinin tadına doyum olmuyor.

Harissa Tepesi’ne Nasıl Gidilir?

Biz Harissa’da kaldığımız için otelimizde buraya yakın olunca gezi süresince bize eşlik eden Joseph, sabah aracıyla bizi alarak teleferik durağına getirdi. Bu birinci tercih olabilir.  İkinci tercih, aracı olmayanlar için Beyrut’taki Charles Helou durağından Byblos veya Tripoli’ye giden minibüslere binip Jounieh’te inebilirsiniz. Jounieh, teleferiğe binilen yer. Üçüncüsü tercih ise direk aracınızla tepeye çıkmak.